Sofia

30 juli 2017 - Sofia, Bulgarije

De laatste stad! Sofia!!

Wat hebben we het deze drie weken naar ons zin gehad en wat eindigen we de vakantie goed in Sofia. Na een nogal lange treinreis van 10 uur in een oude, gammele trein maakten we voor het eerst kennis met Bulgarije. We deden eerste leuke Bulgaarse ontdekking toen we er waren. Er bleek tijdsverschil te zijn! Daar hadden wij dus geen idee van...

Wat later dan verwacht, door het tijdsverschil en opgelopen vertraging, kwamen we in het hostel aan. Een heel fijn hostel, vinden wij! Voor het eerst sinds lange tijd een bed waar geen veren in je rug prikken en een heeel lekker ontbijt met ei en wafels. Ook aardig personeel. Het hostel maakt onze laatste dagen wel heel prettig. Daarnaast een prachtige stad, met veel mooie kerken en een moskee die we allemaal ook hebben bezocht. De hoofdstraat is ook erg gezellig. Veel drukke terrasjes, gezellige mensen en een uitzicht op de Vitosha, een 2200 meter hoge berg in de buurt. Na veel sightseeing de eerste dag besloten we onszelf 's avonds goed te verwennen met een lekker drankje, een pizza en een heerlijk toetje achteraf op een van de vele gezellige terrassen in de straat. Een drukke, maar fijne dag. Oh ja, we maakten deze dag ook kennis met wat onze favoriete ijssalon zou gaan worden!

De tweede dag in Sofia begon goed hier in het hostel met een uitgebreid ontbijt met wafels, yoghurt, broodjes (met nutella!) en vers fruit. We zaten eigenlijk nog vol, toen onze Free Food tour begon. Tijdens deze tour met gids door de stad werden we meegenomen naar 4 restaurantjes waar we verschillende typische balkangerechten kregen om te proeven. De bulgaren houden van vlees. Dat wisten we al. Maar tijdens deze tour kregen we vooral te maken met veel zuivel. Een koude soep op basis van yoghurt, bladerdeeg gevuld met een speciale kaas, broodjes met 3 verschillende zuivelspreads. We kregen het allemaal voorgeschoteld en wat was het lekker! Voor de afwisseling kregen we ook nog wat groenten!! Aubergine en tomaat op een broodje, gemengt met nog wat anderd groenten. Een typisch bulgaars wintergerecht, wat op het platteland wordt gegeten als het te koud is om andere groenten te verbouwen. Tomaten hebben ze hier genoeg. Het werd in de communistische tijd van Bulgarije zelfs gebruikt als handelswaar met Zweden, dat neutraal stond in het oost-west conflict. De bulgaren mochten geen enkel Westers product gebruiken, maar hadden daar wel behoefte aan. En dan denk je; wat kregen die Bulgaren dan in ruil voor de tomaten?? Het antwoord: platen van ABBA.

Onze tour guide had vele leuke verhalen over Bulgarije te vertellen, waarbij het verhaal over de tomaten en ABBA er één was. Daarnaast bleef ons een verhaal over een Bulgaarse bedelaar ons bij. De man bedelde zijn hele leven, maar gaf al het geld als donatie aan de kerken in Sofia. In 2009 gaf hij 20000 euro aan de grote Alexander Cathedraal, waarmee de cathedraal opgeknapt kon worden. De man leeft nog steeds en is inmiddels 103 jaar oud.

Dat schijnt geen hele bijzondere leeftijd te zijn in Bulgarije. Hoe komt dat?? Bulgaarse Yoghurt is het geheim... Na deze zuiveldag zijn wij ook geheel gezuiverd, en halen wij vast ook de 103 ;)

Morgen onze laatste volle dag hier. Dat wordt een rustige dag. We gaan rustig ontbijten, inpakken en nog even van de zon genieten nu het nog kan! Dinsdag is ons avontuur alweer voorbij...

We zien jullie snel,
Liefs

1. Jan van de Craats:
    31 juli 2017
    Alweer een leuk reisverslag. Het was een feestje het te lezen. Jammer de reis er bijna op zit, maar het spreekwoord is. Oost West Thuis Best. Geniet van de laatste dag en goede reis terug. Knuffels vanuit de Betuwe.