Boedapest en Zagreb

24 juli 2017 - Amsterdam, Nederland

Hey allemaal,
Al een tijdje niks meer van ons laten horen terwijl we weer wat honderden kilometers hebben gereisd.

Eerst naar Budapest, waar we onverwachts in een party hostel waren beland. Met het feesten van kamergenoten viel het gelukkig wel mee dus we konden fris en fruitig op pad. Onze straat was dé feeststraat van Budapest, waar je voor omgerekend 1 euro een gin tonic kon krijgen. De rest van de stad hebben we ook helemaal gezien en veel gelopen. Vooral veel trappen. Het motto van deze dagen Budapest: geen trappen gelopen is een dag niet geleefd. We klommen het bastion op, waarvandaan we een mooi uitzicht hadden over de stad, zagen meerdere super imposante kerken, die aan de binnenkant bekleed waren met gekleurd marmer en zagen het parlementsgebouw dat reusachtig is en op een mooie locatie naast de rivier ligt (mooi uitzicht vanaf het Bastion).
De dag erna was het erg warm, dus hebben we een dagje in het stadspark doorgebracht. Er was erg veel politie op de been. Wij snapten niet waarom. Nu bleek later dat de wereldkampioenschappen van verschillende watersporten in Budapest werd gehouden. Hier hebben we echter niet naar gekeken.
De dag erna vertrokken we alweer uit Budapest, maar eerst bezochten we nog The House of Terror, een museum over de onderdrukking van de Hongaren door de communisten in de koude oorlog. Je kon proeven wat er in deze stad heeft plaatsgevonden. Deze zelfde dag maakten we de meest afschuwelijke treinreis uit ons leven mee. 7 uur lang in een trein die heel warm en benauwd was zonder airco (en warmer dan buiten, waar het 36 graden was).

Maar goed, toen Zagreb!! Ook hier was het warm. De eerste volle dag hier dwaalden we 's ochtends door de stad heen. 'S middags gingen we naar een meer in een buitenwijk van de stad, waar we lekker konden zwemmen. Fijn, wat verkoeling!! Voor een beetje verkoeling en een gave ervaring gingen we de dag erna met de bus naar de Plitvice meren. Dit was echt prachtig, over houten paden liep je pal langs meren en verschillende watervallen. En het water was zo blauw!! Echt al een reden om Kroatië te bezoeken!!

Maar nu tijd voor Slovenië, waar we Floris gaan uitzwaaien. Morgen een berichtje over hoe we het gehad hebben hier in Ljubljana!

Groetjes, ons.

1. Jan van de Craats:
    25 juli 2017
    Weer een hele aparte ervaring dus. Dat de sfeer van de onderdrukking tijdens de koude oorlog er nog steeds hangt is erg begrijpelijk. Maar jullie zien steeds meer. Grandioos. Straks fijne reis saampjes verder. (zonder FLORIS) Knuffels uit de Betuwe
  2. Opa en Oma van Dulm:
    26 juli 2017
    Prachtig wat zullen jullie genieten mooie gebouwen en een evenzo mooie natuur .Nog heel veel kijk genot en tot het volgende verslag.xxxxxx goede reis