09 Aug '22 - Wijnproeverij

9 augustus 2022 - Guardea, Italië

De dag begon neerslachtig, letterlijk dan. Het weer deze morgen was bewolkt met regen, hier waren we allemaal wat van van slag.

Na spelletjes in de ochtend zijn we gaan rondrijden in de omgeving. Een mooi kapelletje kwamen we tegen en we hebben even gekeken bij de achterblijfselen van de bosbrand.

Hierna kwam het hoogtepunt van de dag... De wijnproeverij! Wat een mooi landschap alleen al toen we er heen reden. En GROOT.

Een geweldige gids nam ons mee in niet alleen de geschiedenis van hun wijngaarden maar ook hoe de geschiedenis van het gebied invloed heeft op de wijnen en manier van wijn produceren. Grazia Maurizio!

Toen mochten in de kapel natuurlijk ook gaan proeven van deze heerlijke wijnen. We begonnen met een witte wijn van enkele druif, een 100% sauvignon blanc met laag alcohol percentage. Hier werden we geleerd dat je het glas heel schuin moet houden en de weerspiegeling op een witte ondergrond je dan kan vertellen over de zwaarte. En het draaien laat het alcoholpercentage zien door de bogen die het wel of niet achter laat. Vervolgens neem een een 'confident sniff' met je favoriete neusgat, ja echt waar, en dan ga je proeven. Denkend aan de 4 pilaren van zuur (kaken trekken), zoet (voor op de tong) , alcohol (op de borst) en zout/bitter.

Hierna krijgen we een iets zwaardere witte wijn van een blend van druiven. Deze valt bij veel van ons beter in de smaak.

Als laatste, althans dat dachten we, een rode wijn. Die deels sirah was en deels andere druiven uit de oost gebieden voor de frisheid van de rode wijn. Hierdoor komt het qua smaak beter in de richting van de witte wijn die hier in de regio vooral gedronken word, weer zo'n referentie naar de geschiedenis van het gebied.

Tijdens deze 3 wijnen kregen we een goed gevuld bord met anti pasti die ons goed smaakte.

Toen kregen we als verrassing nog een desert wijn. Heel erg zoet maar ook erg lekker. Met een lokaal koekje waarvan onze kleine chef natuurlijk het recept heeft gevraagd. Dus die mogen jullie thuis verwachten... ;)

Na de wijnproeverij hebben we natuurlijk onze favorieten mee naar huis genomen en zijn we nog even koffie, nouja crema, gaan doen op het pleintje in 'ons' dorp.

Na het eten, een deel bij de pizzaria in het dorp en een deel thuis, had Corrie een heerlijk toetje stiekem meegenomen naar het huisje waar we nog van gesmuld hebben voordat we zeer voldaan allemaal naar bed gingen.

Morgen naar Rome! Met de trein, een nieuw avontuur voor ons allemaal. Wish us luck

1. Ria Veenendaal:
    10 augustus 2022
    Niemand dronken geworden? het ziet er wel heerlijk uit , een drankje en een lekker hapje.
    Veel plezier in Rome.
  2. Sanne van Dulm:
    11 augustus 2022
    Dankuwel! We zien de reacties, leuk dat iedereen mee leest. Over het dronken geworden houden we onze mond maar ;)