Berlijn

10 juli 2017 - Berlijn, Duitsland

Maandag begon onze ochtend vroeg: om 5 uur stapten we in de auto om vervolgens om 10 over half 6 de trein te nemen richting Berlijn. Volgepakt, met veel te veel rugzakken en maar liefst 16 broodjes gingen we op pad. Floris twijfelde nog even om mee te gaan ("ik heb geen zin, gaan jullie maar"), maar uiteindelijk kregen we hem mee!

De eerste beproeving: stil zijn in de stiltecoupe. Dit lukte maar gering en Sanne en ik kregen dan geregeld een boze blik van Floris (maar niet van medepassagiers gelukkig). De tweede beproeving kwamen we in het hostel tegen. We moesten met grote sprongen over de koffers van onze kamergenoten, die er een beetje een zooitje van hadden gemaakt in de kamer.

Maar goed, we waren er gelukkig en konden op pad! We hebben het Joodse museum bezocht, een groot en indrukwekkend museum die de geschiedenis van de Joden vertelt van 1000 jaar geleden tot nu. Daarnaast was de architectuur van het gebouw erg bijzonder, met een grote symbolische waarde. De afwezigheid van de Joden in Berlijn door de eeuwen heen werd in het gebouw weergegeven door een inkijk te geven in de vele loze ruimten in het gebouw. We zijn diezelfde dag een beetje in de oorlogssfeer gebleven door checkpoint charlie te bezoeken. Na 15 km lopen en veel indrukken besloten we dat het tijd was voor een goede maaltijd en sloten we de dag optijd, maar voldaan af.

Dag 2 in Berlijn stond in het teken van wandelen. 25,15 kilometer hebben we afgelegd. Maar wat hebben we veel gezien van de stad! Het avontuur begon bij de huisarts, een mindere start van de dag. Maar alles is een avontuur wanneer je op reis bent!
Verder hebben we de Brandenburger Tor, de Tiergarten (groot monument met meerdere monumenten) en meerdere oorlogsmonumenten bezocht. Vooral de beschilderde stukken van de Muur bij de East Side Gallery vonden we gaaf! Na het eten hebben we nog mogen genieten van een hele gave lichtshow bij de Reichstag en Bundestag, waar de geschiedenis van berlijn neergezet werd met stukjes film, muziek en licht. Dit was erg de moeite waard en we hebben zelfs wat bijgeleerd.

Helaas zit onze tijd in Berlijn er op. Moe (ook niet gek na meer dan 40 kilometer lopen in totaal) maar voldaan vertrekken we nu naar Praag, waar weer een nieuw avontuur op ons staat te wachten!

6 Reacties

  1. Jan van de Craats:
    12 juli 2017
    Grandioos zo die eerste 2 dagen. Veel gezien en geleerd. Geniet er van en op naar de volgende stad. Suk6 daar.
  2. Selia Van brakel:
    12 juli 2017
    Superleuk om te lezen en de foto's te zien! Reis ik toch een beetje met jullie mee!;)
    Knuffel
  3. Anette v Dulm:
    12 juli 2017
    Erg leuk om zo ook weer een beetje op reis te zijn
  4. Anette v Dulm:
    12 juli 2017
    Erg leuk om.zo ook weer een beetje op reis te zijn. Hele dikke knuffel
  5. Opa en Oma van Dulm:
    12 juli 2017
    Heel veel reis plezier en geniet er van.Ik ben blij met jullie reisverslag zo zie ik weer plaatsen waar ik ooit ook was groetjes alle drie xxxxx
  6. Corrie:
    13 juli 2017
    Heel veel plezier. Vind het weer leuk om te lezen zo reis ik een beetje mee. Dikke knuffel en kus van ons.