Dag 37 t/m 41: Queenstown & Christchurch

8 augustus 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Afgelopen maandag was het weer tijd voor ons om Auckland te verlaten en weer een nieuw deel van dit land te gaan ontdekken. We zouden 2 plekken aandoen op het zuidereiland. Op maandagochtend 7 uur vloog ons vliegtuig met hoge snelheid van Auckland naar Queenstown.

Queenstown bleek een klein en schattig dorpje tussen de bergen. Sanne noemde queenstown een echt skidorpje vanwege de sfeer die het dorp uitstraalde. Cafés, barren, restaurants en uitgaansgelegenheid genoeg. Aan après-ski doen ze in queenstown niet echt, gelukkig is er verder wel genoeg te beleven. We waren naar queenstown gekomen omdat het dorp bekendstaat als een geweldige plek voor wintersport. Nu we hier toch aan deze kant van de wereld zitten, waar de winter heerst, was de keuze snel gemaakt om een paar daagjes de latten op te gaan. Dinsdag was de dag dat we les kregen. Beginnersles... We wisten alleen niet dat de beginnersles zo erg was voor... beginners... De instructeur vond het belangrijk een half uur te wijden aan het feit dat je skiboots schoon moeten zijn voordat je je ski's eraan vastmaakt. Het begin duurde op die manier vrij lang maar de pret kon beginnen toen we voor het eerst echt naar beneden konden. Op de beginnerspiste gingen we met de 'magic-carpet' naar boven. Bovenaan even wachten op de rest van de groep en de instructeur en dan de opdracht uitvoeren die ons werd gegeven. Het ging ons beiden goed af en het skiën zat al snel in de benen. 'S middags gingen we met een ander groepje mee. We mochten kijken hoeveel we ervan zouden bakken tussen de 'gevorderde beginners'. Ook dit ging prima en dit betekende dat we nu echt de piste op gingen met de chairlifts. De hele dag was het al ongelofelijk mistig geweest, maar nu we bovenaan de piste stonden konden we geen hand voor ogen meer zien. De berg werd dan ook gesloten. Je kon nog net de persoon voor je zien op de ski's, mits die persoon dichtbij bleef. Zo moesten we dan ook naar beneden: in een slangetje achter de instructrice aan naar beneden, dicht bij elkaar in de buurt blijven. Naast de instructrice wist ook niemand de weg naar beneden, dus belangrijk om bij elkaar te blijven. Toen we de piste eindelijk veilig afkwamen konden we meteen spullen afleveren en de bus in stappen. Koud en nat van de sneeuw zaten we zo in de bus. Toen we terugkwamen in Queenstown vonden we dat we wel een warme douche en een lekkere pizza hadden verdiend!

De dag daarop hadden we een tweede poging met het skiën. We besloten de beginnersles vanochtend maar over te slaan en gingen zelf met de chairlift omhoog. Tijd om te laten zien wat we kunnen. We hadden er super veel zin in: de sneeuw was goed, het zonnetje scheen en de lucht was blauw. Op iets beters hadden we niet kunnen hopen. Dit was echt super. Esmee had even wat moeite met weer in het skien komen (want hoe moest je ook alweer remmen, ik ging steeds sneller en sneller...), maar dat losten we makkelijk op. Gewoon een paar keer sanne op de voet volgen en dan gaat het wel weer. We hadden hartstikke veel plezier en probeerden er het beste van te maken. Sanne was na de lunch de latten nog niet zat, maar ruilde toch haar ski's om voor een snowboard. Dit kon ze toch niet missen nu ze eenmaal op de piste stond. Wat een geweldige dag zo in de sneeuw. De hele dag bleef het weer mooi en hadden we plezier met en om elkaar. Een dag om niet te vergeten.

Donderdag was het alweer tijd om het hostel en onze gezellige kamergenoten (Ja, ze maakten de tijd in het hostel erg leuk!) vaarwel te zeggen. We gingen met de bus naar Christchurch. van half 9 's ochtends tot half 6 's avonds in de bus lijkt geen pretje, maar was nog niet zo erg. We keken onze ogen uit, want wat is het zuidereiland prachtig. Zelfs vanuit de bus kon je zien hoe mooi het gebied is. 's Avonds kwamen we aan in Christchurch. Christchurch heeft een aantal zware aardbevingen te geduren gehad de afgelopen jaren (2010, 2011) en dit heeft de stad verwoest. Meer dan 800 historische gebouwen zijn in christchurch ingestort en dit geeft de stad een heel andere uitstraling dan dat hij voorheen moet hebben gehad. Indrukwekkend om te zien, maar dit betekende wel dat er in deze eennagrootste stad van nieuw-zeeland maar weinig te beleven is. Winkels zijn allemaal gevestigd in containers en veel huizen en gebouwen staan in de stijgers. Ze zijn nog volop bezig de stad te herstellen van de bevingen. We liepen nog door de botanic gardens en dan heb je eigenlijk Christchurch wel gezien. We waren stiekem wel blij dat we hier maar 1 dag zouden zijn. Alvast als afsluiting van de vakantie gingen we lekker uiteten op onze laatste vrijdagavond van ons avontuur.

Zaterdagochtend vlogen we al vroeg weer naar 'huis' in Auckland. We gaan nog lekker genieten van deze stad de komende dagen (vooruitzichten van het weer zijn gelukkig goed!) en dan zien we iedereen woensdag weer na een vlucht van zo'n 30 uur. Niet te geloven hoe snel de tijd hier gaat, we gaan nog genieten van elke minuut hier.

Heel veel liefs en tot snel,

Sanne en Esmee

1. Jan van de Craats:
    8 augustus 2015
    Weer een geweldig verhaal. En ook alle aspecten van de winter in Nieuw Zeeland mee gemaakt. We missen alleen de actie-foto's in de sneeuw. Groetjes vanuit het warme (27-33 graden) Nederland. Knuffels
  2. Cor en Carry:
    8 augustus 2015
    heey daar meiden, super leuk weer jullie verhaal te lezen!!! ja jeeee wat gaat de tijd snel zeg.. maar geniet nog extra de komende dagen.. en tot snel weer ;) veel liefs xxx
  3. Corrie:
    8 augustus 2015
    Wat een leuk verslag weer. Geniet er nog even van. En alvast een goede reis gewenst Dikke kus en knuffel van Swen